zizzisvardag

Alla inlägg den 10 november 2009

Av Zizzi - 10 november 2009 18:53

Hej!

Inte ens en hjärnskakning kan få mig att ligga still utan att det börjar krypa i kroppen, inte konstigt om min hjärna kommer att behöva dubbelt så lång tid på sig för att återhämta sig! Visst kan man utföra dagliga syslor som matlagning men man skall baske mig inte stryka gardiner och sedan hänga i fönstret för att få upp dem... Åh vad dum jag är. Huvudet känns tugnt nu och det pulserar gott i det, jag får skylla mig själv för att jag är så dum mot mig som jag är.

Kramiz...

Av Zizzi - 10 november 2009 12:46

Hej!

Min sons lärare ringde och sa att han inte mår så bra, alltså inte sjuk utan han är ledsen för att pappa inte är hemma. Det är så att mina barns pappa arbetar 6 dgr och är hemma i 6 dgr och det är något min 7-årige son aldrig reagerat över förut. Han hade sagt till sin lärare att han saknade å spela boll med sin pappa och göra andra roliga saker.


De är små einsteins barnen egentligen. Man tror inte att de tänker så mycket, men det gör dom. De tänker om allt möjlit och ibland om stora ting som bl.a döden och ensamhet. Det är viktigt som förälder att snappa upp deras tankar så fort de klätt dem i ord för att diskutera, förklara, trösta och visa ett genuint stöd att man alltid finns där för dem.


Saken hör till den att min son är lite mullig och blir ofta kallad för tjockis osv vilket inte känns ok givetvis. Ibland när man hämtar han från skolan kan han säga - Du, mamma, det har hänt något som jag inte gillade på skolan idag.

- Vadå för något, frågar jag? - Du vet den där killen ... kallade mig för tjockis och då blev jag så himla ledsen.

Åhhh, vad förbannad man blir på den ungen som kallat min goa son för tjockis och gjort honom ledsen! Saken hör till den att denne pojke som ofta retar min son är ett år äldre och överviktig, har problem hemma med sin mamma och bor med sin moster. Visst, det är verkligen jättesynd om honom och han kanske ser ett potentiellt offer i min son eftersom han själv blir retad och ratad för sin fysiska gestaltning, men måste han ge sig på min son? Vi har pratat med lärarna om detta och de skall vara vaksamma över detta men vad händer när ingen ser på? Det är ju då allt händer och jag vill verkligen inte att min son skall bli mobbad. Nä, jag skall ta ett lugnt prat med min son idag eller i alla fall göra något med han som gör han på gott/bättre humör igen. Vill bara tillägga att vi ser till att vår son inte går upp i vikt genom att aktivera honom med sådant han tycker är kul och vi har lyckats bra. Snart har han ett BMI som vilken normalviktig 7-åring som helst.


Kramiz...

Av Zizzi - 10 november 2009 11:30

  

Hej!

Ja, då sitter man och funderar ut julklappar till mormor, gammelmormor, farfar, farfars fru, sambo, barn och andra släktingar... Varje år skall man hitta på något nytt, i alla fall till de äldre, som de redan inte har och kan tänkas behöva. Ok, det får bli presentkort till fotvården och kort på barnen till de äldre Skrattande och leksaker till barnen som de efter några månader har tröttnat på.

Varje år skall man hitta just den där perfekta julklappen till just den människan och när paketet öppnas skall de utropa - Åhhhhhhhh, precis vad jag önskat mig! Skitsnack säger jag då. Vadå önskat sig!? Äldre människor kan köpa precis vad de vill ha medan barnen faktiskt inte kan göra det, vilket gör att det känns mer meningsfullt att handla och ge julklappar till dem. Men ändå känner jag att de äldre i släkten måste få något som tack för att de köper till barnbarnen och för att de äldre i släkten skall känna att man tänkt på dem. Jag vet inte vad jag vill komma med detta inlägg och varför jag egentligen överhuvudtaget skriver om det men någon mening har det ju. Skall fundera ut vad jag skall köpa till alla 100 släktingar och varför jag får så dåligt samvete när jag tänker på att de äldre kanske inga julklappar får i år?

Kramiz...

Av Zizzi - 10 november 2009 10:40


  

Hej!

Jag vill lära mig spela gitarr och måla i akvarell! Hur sjutton skall jag hinna med någon kurs i detta när man har fullt upp ändå? Jag har i alla fall lärt mig själv att dra de första ackorden på gitarren och kan spela Cecilia Lind flytande men vill kunna mera låtar och häftiga riff!!!! Jag skall bara fixa så att jag kan gå en kvällskurs i gitarr för JAG VILL! Men så blir det väl inte ändå eftersom jag knappt hinner med de vardagsbestyr som måste göras! Konstigt att man som mamma har så jäkla svårt att ta sig tid till något roligt! Många känner säkert igen sig men en del mammor har väl lyckats att få egentid till något trivsamt och stimulerande. Hur gör ni???

Kramiz...

Av Zizzi - 10 november 2009 08:42

  

Hej!

Till alla som inte vet vill jag bara säga att ni skall lägga in ett ICE-nummer i er mobil! ICE = In Case Of Emergency!

Det vill säga att om något händer och räddningstjänsten tex ambulansen behöver får reda på vem de kan kontakta snabbt om något hänt dig alltså om du blivit akut skadad el sjuk, så kan de använda sig utav ditt ICE nummer i din mobil. Du kan tex skrive ICE och sedan din mans, mammas eller någon annans namn efter detta. Jag har 2 ICE nummer i min mob, ett till min man och ett till min mamma. Känns bra att ha det i mobilen eftersom om något händer vet jag att räddningstjänsten får tag i rätt personer med en gång. Så glöm inte att lägga in ICE i din mobil som är en rekomendation från räddningstjänsten!

Kramiz...









 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards